Jaarverslag 2018

Pijler 6. De herkenbare positie van de school voor ondernemers en de buurt

6.1 Scholen ondernemen zichtbaar en aantoonbaar activiteiten binnen en met de eigen wijk. Zij maken hiervan verslag op hun websites en in PR materiaal richting (toekomstige) ouders, leerlingen en externe actoren.

Alle LMC-scholen ondernemen allerlei activiteiten in samenwerking met hun omgeving. Zo voeren leerlingen van Het Lyceum Rotterdam opdrachten uit voor ondernemers en buurtorganisaties. Een dergelijke opdracht wordt binnen het onderwijs besproken en plannen worden ontwikkeld en weer teruggekoppeld aan de “opdrachtgevers”. Zo denken leerlingen mee over uitdagingen en problemen in de omgeving van de school.

De school Vak College Zuidrand heeft al jaren een samenwerking met het Stadsarchief Rotterdam. Vijftien jaar geleden schreven leerlingen van deze school een brief over hun “gewone dag”. De inmiddels volwassen leerlingen van toen lezen de brieven voor waarna ze overhandigd worden aan het stadsarchief. Daar zijn ze onderdeel van het collectieve geheugen van Rotterdam.

De kerstboom van gemeente Rotterdam die jaarlijks geplaatst wordt op de Coolsingel is aan het begin van 2018 gerecycled. Veel partijen in de stad omarmen dit bijzondere project van een Rotterdamse ondernemer. Ook de Horeca Vakschool Rotterdam (HVSR) is van de partij en gebruikt de naalden van de boom, verwijderd door de leerlingen, voor culinaire gerechten samen met professionele horecabedrijven.

Vak College Zuidrand organiseert in samenwerking met Aafje Slinge een wandelvierdaagse voor senioren. Leerlingen bereiden de logistiek voor en ontwerpen flyers en de oorkondes. Docenten en leerlingen van Vak College Zuidrand gaan vier dagen op pad met een groepje ouderen van Aafje Slinge. Tijdens de feestelijke afsluiting ontvangen de senioren hun oorkondes uit handen van de leerlingen.

Leerlingen van de drie praktijkscholen assisteren vrijwillig en verzorgen de catering op de open dag van de Stoom Stichting Rotterdam.

Alle activiteiten worden opgenomen op de websites van de scholen en vaak ook op de website van LMC-VO. Regelmatig komen de scholen met hun activiteiten in de regionale kranten.

Alle overzichten staan in het complete jaarverslag 2018.