Jaarverslag 2020

Pijler 6. De herkenbare positie van de school voor ondernemers en de buurt

Leestijd: ( woorden)

6.1 Scholen ondernemen zichtbaar en aantoonbaar activiteiten binnen en met de eigen wijk. Zij maken hiervan verslag op hun websites en in PR materiaal richting (toekomstige) ouders, leerlingen en externe actoren.

Scholen slagen er met veel creativiteit en warmte in om ondanks de – steeds veranderende – beperkingen vanwege coronamaatregelen de samenwerking aan te gaan met anderen. Zo staat er tegenwoordig in het schoolrestaurant met wijkfunctie van Rotterdam Designcollege een prachtige nieuwe koffiemachine, gefinancierd in samenwerking met Link2Work via een crowdfunding actie.

6.2 Scholen ondernemen zichtbaar en aantoonbaar activiteiten in samenwerking met bedrijven en instellingen. Zij maken hiervan verslag op hun websites en in PR materiaal richting (toekomstige) ouders, leerlingen en externe actoren.

Zuiderpark College werkt samen met onder andere IBM en STO Rotterdam in het project ‘P-Tech’, wat inhoudt dat leerlingen al tijdens hun opleiding worden geïntroduceerd in (technisch) werk in het Rotterdamse bedrijfsleven. Een concreet gevolg daarvan is een modern SmartTech lokaal in het gebouw van de school, waar leerlingen aan de slag kunnen met 3D-printers, robots, drones en virtual reality-brillen en al doende bezig zijn met het vergroten van hun digitale vaardigheden en met creatief en oplossingsgericht (samen)werken. LMC-VO werkt samen met de gemeente Rotterdam voor de Summerschool, waarbij locaties van LMC-VO worden gebruikt.

6.3 Het uitbreiden van het aantal TOP Academies – nieuwe initiatieven - binnen het praktijkonderwijs.

Vanwege de beperkingen tijdens de coronapandemie worden nieuwe initiatieven aangehouden tot een volgend jaar.